Doel:
Zo snel mogelijk van idee naar test
Wat levert het op:
Met een prototype (klikbaar model) kan je op een goedkope, snelle manier testen of je productidee echt waardevol is voor je gebruikers

Zo snel mogelijk van idee naar test
Met een prototype (klikbaar model) kan je op een goedkope, snelle manier testen of je productidee echt waardevol is voor je gebruikers
Denk na over welke tool je wilt gebruiken voor je prototype. Het doel is om gebruikers een zo realistisch mogelijke versie van je idee voor te leggen maar je wilt ook snel en gezamenlijk kunnen uitwerken. Keynote en powerpoint zijn makkelijke tools die iedereen kan gebruiken, en vaak prima voor snlle prototypes. Maak alvast een template die iedereen kan gebruiken (b.v. voor mobile een template met de juiste groottes en alvast een browserbar bovenin).
Stel gezamenlijk een geprioriteerde lijst van je uitgewerkte schermschetsen op (heb je die nog niet? kijk dan naar de schetsoefening). Verdeel daarna de schermen over het team en stel 1 persoon als ‘regisseur’ aan die alles straks samenbrengt. (10 minuten)
Alle losse groepsleden gaan (in hun eentje of gezamenlijk) aan de slag met hun schermen. De regisseur kijkt per groep mee en geeft tips. Timebox de oefening op 60 minuten en laat iedereen daarna weer samenkomen voor feedback.
Als de regisseur de belangrijkste onderdelen heeft binnengekregen brengt hij of zij deze samen in een ruw prototype. Daarna loopt hij samen met een buitenstaander het prototype door om alvast feedback te krijgen op de werking van het prototype die hij aan de hand van deze feedback aanpast (60 minuten)
Herhaal dit proces totdat een zo realistisch mogelijk prototype ontwikkeld is binnen de beschikbare tijd. Reserveer altijd een extra stuk tijd aan het einde om met de hele groep nog door het prototype te gaan als test voor de echte test. Is het af? Tijd voor de echte test met gebruikers!