Archetypes

Bedenken

Doel

Wat voor identiteit past bij je merk? Wat voor persoonlijkheid is dit? Onderzoek in deze oefening of je merk een Explorer, Everyman of toch een Ruler is.

Wat levert het op?

Een duidelijke keuze in Archetype kan voor je merk direct duidelijkheid scheppen wat voor persoonlijkheid het effectiefst werkt voor je merk. Ons template helpt je om een goede keuze te maken. Meer weten over de achtergrond van Archetypes? Lees ook ons artikel op Medium

Categorie:

Bedenken

Tijd:

1 uur

Groepsgrootte:

3 - 8 personen

Moeilijkheidsniveau:

Gemiddeld

Materiaal:

Papier, Post-its

Onderwerpen

Brandsprint
Merk

Stappenplan

1.

Print de archetypes uit en hang deze aan de muur. Elk Archetype staat voor een bepaald karaktertype met daarbij horende eigenschappen (The Explorer is de Indiana Jones van karakters: vrijheid en ontdekkingsdrang zijn voor hem of haar belangrijke doelen). Een duidelijke keuze voor 1 archetype voor je merk helpt in je boodschap krachtiger te maken.

 

2.

Loop samen met de groep het doel van de oefening door en loop inhoudelijk langs de verschillende archetypes. Geef hier uitleg en voorbeelden van en zorg ervoor dat iedereen deze kent en begrijpt. (10 minuten)

3.

Hang de uitgeprinte Archetypes op (zie bijlage op deze pagina). Laat de groepsleden individueel twee archetypes kiezen die zij bij het merk vinden passen. Laat hen die opschrijven en als de tijd om is door middel van stemstickers bij de juiste archetypes plakken. (5 minuten)

4.

Bespreek de stemmen in willekeurige volgorde aan de hand van de archetypes. Laat mensen uitleg geven in hun stem en doe daarna een tweede stemronde. Komt hier geen duidelijke winnaar naar voren? Laat de productowner een keuze maken. (10 minuten)