Competitielandschap

Bedenken

Doel

Hoe ziet je merk er uit ten opzichte van de competitie? Wat doen zij en waar pas jij? En zit je wel goed met je merk? Met deze oefening kom je er achter!

Wat levert het op?

Het competitielandschap brengt potentiële gaten in de markt in beeld aan de hand van hoe je competitie zich gedraagt.

Competitielandschap

Categorie:

Bedenken

Tijd:

45 minuten

Groepsgrootte:

3 - 8 personen

Moeilijkheidsniveau:

Gemiddeld

Materiaal:

Brownpaper, Post-its, Schilderstape, Stiften

Stappenplan

1.

Teken op een brown paper een verticale en horizontale as. Geef de assen beide een betekenisvolle waarde voor je markt. Is er een groot verschil in diensten? Kies dan bijvoorbeeld specialist versus full service als waarde. Veel dynamiek in type bedrijf? Kies dan bijvoorbeeld klassiek versus modern.Laat de groep hier input in geven. (10 minuten)

2.

Laat de groep concurrenten roepen en plot deze op de assen met stickies. Waar zitten ze ten opzichte van elkaar? Creëer hiermee een beeld van waar alle concurrenten zitten. Zet als laatste je eigen merk ertussen (hoe je er nu voor staat). (10 minuten)

3.

Analyseer met de groep waar gaten zitten en potentiële richtingen voor de update van je merk. Is een bepaalde hoek heel druk? Kijk dan hoe je je als merk kan onderscheiden van de rest. Kies dan als laatste een nieuwe plek voor je merk op het papier. Bespreek met de groep wat voor gevolgen deze keuze kan hebben voor je merk en communicatie. (10 minuten)