Wat, hoe, waarom

Bedenken

Doel

Wat is de kern van je merk? In deze befaamde oefening kom je daar snel achter.

Wat levert het op?

De basis voor je (aangescherpte) merkpropositie: waarom doe je als merk wat je doet? Gebaseerd op Google Venture’s Brandsprint https://library.gv.com/the-three-hour-brand-sprint-3ccabf4b768a en Simon Sinek’s model https://www.youtube.com/watch?v=qp0HIF3SfI4

Wat, Hoe, Waarom

Categorie:

Bedenken

Tijd:

1 uur

Groepsgrootte:

3 - 8 personen

Moeilijkheidsniveau:

Gemiddeld

Materiaal:

Brownpaper, Post-its, Stiften

Onderwerpen

Brandsprint
Merk

Stappenplan

1.

Teken op een brown paper 3 cirkels: Wat voor de buitenste, Hoe voor de middelste en Waarom voor de binnenste. Laat de groepsleden eerst individueel de Wat van je merk opschrijven – wat is het dat je doet. Hang ze op, lees ze voor en laat iedereen zonder verdere detaillering stemmen met stickers (1o minuten).

2.

Is er geen duidelijke conclusie? Laat iedereen dan zijn bijdrage toelichten en doe een tweede stemronde. Nog niet duidelijk? Doe dan een nieuwe stap 1. Is de groep er uit? Ga dan door met dezelfde oefening maar dan voor het Hoe van je merk: hoe doe je wat je doet en wat is uniek daar aan?

3.

En volg tenslotte dezelfde opzet voor het Waarom: wat is de reden dat je merk bestaat – waarom kom je ’s ochtends je bed uit? Voeg tenslotte alledrie samen voor een Wat, Hoe en Waarom conclusie¬†(10 minuten).